Inledning
KABE ska tillämpa gällande lagar och bestämmelser, vara lyhörda för kundernas önskemål och behov samt gå marknadens miljökrav till mötes. Affärskoden ska påverka nuvarande och framtida beteenden hos våra medarbetare, affärspartners och leverantörer och deras relationer till varandra, till företaget, till externa intressenter och till samhället i övrigt. KABEs underleverantörer ansvarar för att säkerställa implementering av denna affärskod i sin verksamhet.
KABEs ansvarstagande grundar sig på våra kärnvärden och på principer för mänskliga rättigheter, arbetsförhållanden och miljö samt förhållande till våra kunder, affärspartners och aktieägare.
Affärskoden antogs ursprungligen av KABEs styrelse 2014 och granskas och uppdateras årligen av styrelsen.
ALF EKSTRÖM VD och koncernchef
”KABE har under sin 60 år långa och framgångsrika historia byggt upp ett mycket gott anseende både vad gäller kvalitén i våra produkter och i vårt sätt att arbeta. Kvalitet och långsiktighet kännetecknar vårt sätt att göra affärer.
Affärskoden sammanfattar de principer som vi tillämpar både när vi bygger och när vi bibehåller långsiktiga relationer med våra medarbetare, kunder, affärspartners och samhället vi verkar i. Genom att följa affärskoden i vårt dagliga arbete vill vi säkerställa
att KABEs verksamhet drivs på ett ansvarsfullt och hållbart sätt.”
Affärskod
Affärskoden utgör tillsammans med reglerna för bolagsstyrning samt koncernens policys och riktlinjer ett ramverk förvår verksamhet. Koden gäller alla anställda, chefer och styrelsemedlemmar i KABE. Den gäller också för alla minoritetsägda bolag inom KABE koncernen.
Uppförandekoden visar också vad vi förväntar oss från våra affärspartners.
Policies
Inom ett antal områden kompletteras affärskoden av mer detaljerade policies, riktlinjer och ledningssystem
KABEs kärnvärden
Kärnan i ett varumärke är företagets kultur. KABEs företagskultur bygger på gemensamma värderingar och är grunden för vad vi står för. KABEs kärnvärden ska vara ledande i byggandet av varumärket KABE och löpa som en linje i företagets affärsmodell och marknadskommunikation.
KABEs kärnvärden är:
- Kvalitet
- Teknik
- Valfrihet
- Funktionalitet
- Trygghet
Professionalism och tillgänglighet
KABE ska agera respektfullt i mötet med våra kunder och vara lyhörda för deras önskemål och synpunkter. Vi lyssnar på våra kunders behov och önskemål när vi utvecklar nya produkter, samt ger dem en god kunskapsbas för att underlätta affärsmässiga och kloka beslut. Vi visar initiativkraft och leder vägen med värdehöjande innovationer som gynnar marknaden. KABE ska agera ärligt och ansvarsfullt i sin marknadsföring och annonsering.
Produktansvar
KABE är ansvariga för att produkterna är utvecklade för att uppfylla högsta krav på kvalitet, funktion, säkerhet och miljö. KABE försäkrar sig också om att regelverk, lagar och andra krav är uppfyllda.
Våra affärsprinciper
KABE vill agera som en pålitlig och ansvarsfull koncern som lever upp till sina åtaganden. Vi tror på långsiktiga affärsrelationer där vi tillsammans med våra affärspartners skapar underlag för starka ekonomiska resultat, hänsynstagande till miljön och ett socialt engagemang. Vi informerar våra intressenter om vår Affärskod som en naturlig del av vår relation.
Lagar och regler
KABE ska i varje land där vi har verksamhet eller bedriver handel med, respektera och följa lagar och regler. Vi respekterar och följer konkurrensregler, miljölagstiftning, arbetsmarknadslagar, avtal och andra bestämmelser som påverkar vår verksamhet.
Val av affärspartners
KABE väljer de affärspartner som tillämpar liknande principer i etiska, sociala och miljörelaterade frågor som vi själva. KABE förväntar sig att de aktörer som valt att samarbeta med oss följer de värden som vår affärskod uttrycker.
Opartiskhet
KABE arbetar förebyggande inom områdena korruption, intressekonflikter och insiderhandel. Vi motarbetar alla former av korruption, inklusive utpressning och bestickning. Våra medarbetare får inte ge eller ta emot gåvor av mer än ett symboliskt värde eller delta i aktiviteter som kan påverka eller, kan antas påverka, deras objektivitet vid affärsbeslut.
KABE tar inte ställning för eller emot politiska partier och kandidater. Varken koncernens företagsnamn eller tillgångar får användas för att gynna politiska partiers eller kandidaters intressen.
Konfidentiell information
KABEs medarbetare ska undvika situationer där deras personliga eller ekonomiska intressen kan komma i konflikt med företagets.
Gemensamt tar vi ansvar för information som kan skada en person eller företaget inte sprids, och att företagets tillgångar skyddas från förlust, stöld och missbruk.
Vi sprider inte och diskuterar inte konfidentiell information – inte heller med kollegor – som inte är behöriga att ta del av eller har behov av att känna till informationen för att utföra sitt arbete. Vi diskuterar heller inte känsliga ärenden eller talar om konfidentiell information utanför KABE. Detta gäller även efter avslutad anställning
Karteller
KABE agerar enligt tillämpliga lagar och förordningar och avhåller sig från att medverka i avtal som strider mot gällande konkurrensregler.
Mänskliga rättigheter och arbetsförhållanden
KABE stödjer och respekterar skyddet av internationella mänskliga rättigheter, såsom den bla formuleras i FN:s deklaration om mänskliga rättigheter, inom den sfär som vi kan påverka och försäkrar att företaget inte medverkar till brott mot mänskliga rättigheter.
Föreningsfrihet
KABEs medarbetare har rätt att ansluta eller inte ansluta sig till, och engagera sig i, valfri facklig organisation och har rätt till kollektivavtal.
Inget tvångs- eller barnarbete
Tvångsarbete får inte förekomma och vi accepterar inte barnarbete eller övrigt utnyttjande av barn. Dessa elementära etiska regler för arbetskraft ska följas av våra underleverantörer och affärspartner.
Arbetsplatsen
KABE ska erbjuda alla anställda en arbetsmiljö som är hälsosam, säker och uppfyller lokala lagar och förordningar.
Vår målsättning är att arbetsmiljön ska vara så säker så att arbetsplatsolyckor inte förekommer. För att nå detta mål, dokumenterar vi samtliga driftsstörningar, tillbud eller händelser som kan påverka arbetsmiljön negativt. För att undvika att incidenter sker igen, upprättas alltid handlingsplaner. Samtliga chefer och arbetsledare har ansvar för att det finns tydliga säkerhetsinstruktioner och att varje medarbetare får tillgång till den information som behövs för att kunna utföra sitt arbete på ett säkert och effektivt sätt.
För vår gemensamma säkerhet och den enskildes hälsa, får alkohol och droger inte förekomma på arbetsplatsen.
Mångfald och lika möjligheter
Vi ser mångfald bland våra medarbetare som något mycket positivt. KABE rekryterar och ger medarbetare lika möjligheter och behandling oberoende av etniskt ursprung, nationalitet, kön, trosbekännelse, sexuell läggning, ålder, funktionshinder, föräldrastatus, facklig eller politisk tillhörighet. Allas lika rättigheter och skyldigheter betonas. Mobbning eller otillbörligt beteende (fysiskt, psykiskt, sexuellt eller verbalt) mellan anställda tolereras inte.
Miljö
KABE ska tillverka produkter som uppfyller marknadens (kundernas) behov på ett miljöanpassat sätt. KABE bedriver, sedan lång tid tillbaka, ett kvalitet- och miljöarbete, där bolagen i koncernen, genom medvetna val, strävar efter en minskad påverkan på miljön.
KABE ska i så stor utsträckning som det är tekniskt och ekonomiskt möjligt arbeta med material och metoder som har minsta möjliga miljöpåverkan.
KABE ska i samverkan med leverantörer och kunder arbeta med lösningar som minskar miljöbelastningen. Vi ställer miljökrav på våra affärspartners och leverantörer och försöker tillsammans utveckla lösningar på miljöriktig teknik och resurshushållning.
Korrekt redovisning och rapportering
Vi följer de regelverk som styr börsnoterade företag. Vårt finansiella resultat publiceras i kvartalsrapporter och årsredovisningar. Våra finansiella rapporter finns tillgängliga på vår hemsida.
Affärskodens efterlevnad
Ytterst ansvarig för att affärskoden efterföljs är KABEs koncernchef. Det är dock upp till samtliga chefer och medarbetare att känna till och ta ansvar för att koden tillämpas.
Rapportering av oegentligheter
Anställda kan öppet eller anonymt påtala misstänkta oegentligheter inom företaget. Handlingar som strider mot affärskoden rapporteras till närmsta chef, personalchef eller koncernchef.
Koncernledningen följer årligen upp arbetet kring affärskoden.
Introduction
KABE shall comply with the relevant laws and regulations, be receptive to customers’ wishes and needs and satisfy the market’s environmental requirements. The code of business conduct shall influence not only the present and future behaviour of our employees, business partners and suppliers, but also their relations with each other, the company, external stakeholders and society in general. KABE’s subcontractors are responsible for ensuring the implementation of this code of business conduct in their operations.
KABE takes responsibility on the basis of: our core values; the principles governing human rights, working conditions and the environment; and, relations with our customers, business partners and shareholders.
The code of business conduct was originally adopted by KABE’s board in 2014. It is reviewed and updated annually by the board.
ALF EKSTRÖM, MD and group CEO
“Over its 60-year-long and successful history, KABE has built an excellent reputation for quality, not only in its products, but also in the way the company works. Quality and a long-term approach are the hallmarks of the way we do business. Our code of business conduct summarises the principles we apply in both building and maintaining long-term relations with our staff, customers, business partners and the community at large. By following the code of business conduct in our daily work, we seek to ensure that KABE’s operations are run in a responsible and sustainable manner.”
Code of business conduct
Along with our corporate governance rules and the group’s policies and guidelines, the code of business conduct provides a framework for our operations. The code applies to all KABE employees, managers and board members. It also applies to minority-owned companies in the KABE group. The conduct code also shows what we expect of our business partners.
Policies
In a number of areas, our code of business conduct is supplemented by more detailed policies, guidelines and management systems.
KABE’s core values
The core of a brand is the company’s culture. KABE’s culture is built on shared values and is the basis of what we stand for. KABE’s core values shall lead the way in building the KABE brand and shall be ever present in the company’s business models and market communications.
KABE’s core values are:
- Quality
- Technology
- Choice
- Functionality
- Safety
Professionalism and availability
KABE shall act respectfully in meetings with customers and be receptive to their wishes and views. In the development of new products, we listen to our customers’ needs and wishes. We also provide customers with ample knowledge to make it easy for them to make economically sound and wise decisions. We show initiative and lead the way with value-enhancing innovations that benefit the market. In its marketing and advertising, KABE shall act honestly and responsibly.
Product responsibility/liability
KABE is responsible for developing products that meet the severest requirements in respect of quality, function, safety and the environment. KABE also ensures that regulations, laws and other requirements are satisfied.
Our business principles
KABE shall act as a dependable and responsible group that honours its undertakings. We believe in long-term business relations in which we, along with our business partners, create the basis for strong financial results, respect for the environment and social commitment. As a natural part of our relations, we inform stakeholders of our code of business conduct.
Laws and rules
In each country where it has operations or with which it carries on trade, KABE shall respect and comply with laws and rules. We respect and comply with competition rules, environmental legislation, market laws, agreements and other provisions that affect our operations.
Choice of business partners
KABE selects business partners who, in the fields of ethical, social and environment-related issues, adhere to the same principles as ourselves. KABE expects people and organisations who choose to be our partners to also adhere to the values expressed in our code of business conduct.
Impartiality
KABE acts preventively in the fields of corruption, conflicts of interest and insider trading. We stand against all forms of corruption (blackmail and bribery included therein). Our employees must not give or accept gifts of a more than symbolic value or take part in activities that may affect, or may be presumed to affect, their objectivity in business decisions.
KABE does not express opinions for or against political parties or candidates. Neither the names of the group’s companies nor their assets may be used to favour the interests of political parties or candidates.
Confidential information
KABE’s employees shall avoid situations where their personal or economic interests can come into conflict with those of the company. We jointly take responsibility for not divulging information that may be harmful to a person or the company and for protecting the company’s assets from loss, theft and misuse. We do not divulge or discuss confidential information with anyone who is not authorised to receive it or does not need it to be able to carry out his or her work. Not divulging and not discussing applies even with colleagues. Similarly, when outside KABE, we do not discuss sensitive matters or talk about confidential information. This applies even after an appointment has ended.
Cartels
KABE acts in accordance with relevant laws and directives. It refrains from having any involvement in agreements that conflict with the relevant rules on competition.
Human rights and working conditions
In the spheres that it can influence, KABE supports and respects the protection of international human rights (as, for example, formulated in the UN’s declaration thereon). We ensure that the company does not contribute to breaches of human rights.
Freedom of association
KABE’s employees have the right to join (or to not join) and be involved in (or not be involved in) any union organisation. They also have the right to a collective agreement.
No forced or child labour
There must be no forced labour and we do not accept child labour or any other exploitation of children. These elementary rules of ethics in respect of workforces shall also be followed by our subcontractors and business partners.
The workplace
KABE shall offer all employees a work environment that is healthy and safe and which satisfies local laws and directives. Our goal is that the work environment shall be so safe that there are no workplace accidents. To achieve this goal, we document all operational disruptions, incidents and events that can have a negative impact on the work environment. To avoid repetition of incidents, action plans are always drawn up. All managers and work supervisors are responsible for there being clear safety instructions and for each employee having access to the information necessary for the safe and efficient carrying out of the employee’s work. For our common safety and the individual’s health, alcohol and drugs are forbidden at the workplace.
Diversity and equal opportunities
We see diversity amongst our employees as something very positive. KABE recruits and gives employees equal opportunities and equal treatment. The equal rights and responsibilities of each individual (regardless of ethnic origin, nationality, gender, faith, sexual orientation, age, disabilities, parental status and union or political affiliations) shall be emphasised. We act against bullying. Inappropriate conduct (physical, mental, sexual or verbal) between employees is not tolerated.
Environment
KABE shall, in an environment-friendly way, manufacture products that meet the market’s (customers’) needs. KABE has long run quality and environmental initiatives in which the group companies, through deliberate choices, strive to minimise any negative impact that their operations may have on the environment. To the greatest extent that it is technically and economically feasible, KABE shall use materials and methods that have the least possible negative impact on the environment.
In collaboration with suppliers and customers, KABE shall use solutions that minimise the load on the environment. We impose environmental requirements on our business partners and suppliers. Working with these parties, we seek to develop solutions promoting environmentally correct technology and resource conservation.
Correct accounting and reporting
We comply with the regulations governing stock exchange listed companies. Our financial results are published in quarterly and annual reports. Our financial reports are available on our website.
Observance of the code of business conduct
KABE’s group manager has ultimate responsibility for observance of the code of business conduct. Nonetheless, all managers and employees are responsible for knowing the code and for taking responsibility for its application.
Reporting of irregularities
Openly or anonymously, any employee can comment on suspected irregularities within the company. Actions that are in conflict with the code of business conduct are to be reported to the immediate manger, HR manager or group manager. Group management annually monitors initiatives related to our code of business conduct.