Polskbyggda Affinity, made by Kabe, sticker ut.
Snygg och sportig.
Elektrisk höj och sänkbar säng bak.
Polskbyggda Affinity, made by Kabe, visades upp för första gången på CMT-mässan i Stuttgart i januari 2020. Den nya plåtisen fick mycket positiv uppmärksamhet av både branschfolk och besökare. Sedan dess har alltfler fått upp ögonen för den smarta och kompakta husbilen med alla sina nya, innovativa inredningslösningar. Köpintresset verkar vara stort och man hinner knappt bygga och leverera i den takt man önskar. Detsamma gäller demo- och promotionbilar, dvs nya marknadsmodeller, som vi gärna vill provköra och berätta om.
Till slut fick vi iallafall chansen när en sprillans ny Affinity var på tillfälligt besök på Fritidscenter i Arlöv, utanför Malmö.
Vi skriver oktober 2020. Det är en alldeles klar och vacker höstdag. Marken vittnar om att det varit frost under natten. På himlen flyger tranorna och andra flyttfåglar i sina typiska plogformationer, på väg till sydliga och varmare breddgrader. I deras värld råder inga coronarestriktioner. Medan vi, tvåbenta, bara kan titta upp och drömma oss bort till flyttfåglarnas behagliga vinterklimat och allt det som en gång fanns tillgängligt för många av oss, för inte alls så länge sedan.
Tur då att det finns rullande och vinterbonade semesterhem – som innebär frihet, upplevelser och nya drömmar, om än i begränsade former.
Efter att ha stegat in på Fritidscenter i Arlöv och efter sedvanlig coronahälsning med personalen får vi nycklarna och sätter grön skylt i vindrutan på provbilen, nya Affinity Camper van.
Vi vrider om nyckeln, startar ekipaget och rullar iväg.
Det är alltid en skön känsla att sätta sig i en sprillans ny bil. Dofterna, komforten, fräschheten.
Under körningen lyssnar jag intensivt efter minsta lilla missljud, skrammel och krängningar – men inget noteras. Inte ens vid gupp, håligheter eller brunnslock uppför sig bilen konstigt. På motorväg gasar jag på rejält och motorn på 160 hästar spinner som en katt och raskar snabbt iväg, nästan som en personbil med den fina niostegade automatlådan, som växlar helt obemärkt.
Tack Fiat för detta! Nya motorn och automatlådan är en fröjd för alla bilälskare. Även om förarmiljön i all sin enkelhet är väl beprövad i Fiat Ducato, så gillar jag den. Reglagen är begripliga och sitter ergonomiskt och bekvämt inom räckhåll. Man måste alltså inte titta i manualen för att begripa hur de ska användas. Bilen är utrustad med alla nya tänkbara och moderna säkerhetssystem. Utöver ABS, finns moderna Advanced Emergency Braking System (avancerade nödbromssystem), FBC, (Full Brake System), BSA (Blind spot Assist), RCP (Rear Cross Path Detection), ESC (Electronic Stability Control), Hill Assist, Traction + Descent control m.m.
Fiat Ducato är med andra ord säkerutrustad till tänderna.
Utvändigt sticker Affinity ut. Vår provbil är byggd på Fiat Ducatos maxi-chassi, dvs den långa varianten som mäter 6,36 m. Den är också hög 2,8 m. Sidoväggarna är breddade för att skapa så stor boyta som möjligt. Taket har modifierats i framkant och fått ett stort takfönster (Skyview) monterat redan som standard.
Bilen ger ett spännande och fräckt intryck exteriört, men det bästa finns ändå invändigt.
Redan vid entrén till bodelen poppar ett fotinsteg i XXL-storlek ut automatiskt. Det breda fotinsteget är efterlängtat och förhoppningsvis hörsammas lösningen även av andra plåtistillverkare inom kort.
Myggnätsdörr finns naturligtvis men det är själva planlösningen och den fina inredningen och interiören som ger en sån go aha-känsla och ett nytänkande jämfört med många andra plåtisar och deras traditionella planlösningar.
Den här bilen är unik på många sätt. Med fransk säng (elektrisk höj- och sänkbar) placerad höger bak. Vänster om sängen finns ett rejält badrum med toalett, uppfällbart tvättställ och dusch med släta väggar. Badrummet har riktig dörr och ett högt insteg (för att inte vattnet ska rinna ut på golvet när man duschar).
Mellan sängen och bakom ryggen på den raka 2-sittsoffan fram har man placerat köksenheten med 90 l kylskåp (som endast öppnas åt ett håll), 2 lågig gasolspis och djup diskho. Enheten har flera utdragbara kökslådor med softclose. Ytorna har utnyttjats optimalt och köket innehåller mycket förvaring till husgeråd och torrvaror.
När det gäller förvaring visar inredningsingenjörerna mästarklass, när man gett plats för alla överskåp längs väggarna runt om. Den fina skåp- och träinredningen tillsammans med snygga textilier, skyview, elektrisk takventil, tillsammans med garderober med hängmöjligheter och alla förvaringsutrymmen skapar en harmoni och trivsel som få plåtisar på marknaden kan erbjuda.
Dessutom kan man med några enkla handgrepp (åtminstone efter lite övning) bädda ner sittsoffan till våningssäng, vilket innebär en synnerligen intressant och perfekt husbil för barnfamiljer.
Hela konceptet präglas av nytänkande, design och användarvänlighet. Det märks i hög grad att delägaren Kabe varit med i skapandet av den här bilmodellen. Även om Affinity Camper Van är ett helt fristående varumärke, med egna ambitioner och utvecklingsmöjligheter. Affinity har som standard dubbelgolv och Truma Combi 4E värmesystem. Uppgradering av själva värmepannan kan göras som tillval. Det finns också möjlighet att montera AC, solpanel och litiumbatteri (120 Ah fritidsbatteri ingår som standard). Utöver Fiat byggs bilen även på Peugeot Boxer 435 L4H3, med 2,2 l 165 hästars motor och 6 växlad manuell låda. Osäkert dock om den varianten säljs i Sverige.
En rad finesser och smarta innovationer att nämna är det ihopfällbara soffbordet, som med ett enkelt handgrepp fälls ihop för säkrare färd. Väldigt bra!
Affinity är sammanfattningsvis en riktigt kul och trevlig uppstickare inom plåtissegmentet, som med all säkerhet kommer att få många efterföljare i sitt nytänkande.
Istället för gasoltuber (P11) vore det önskvärt, enligt mitt sätt att se det, med dieselvärmare och parkeringsvärmare som standard. Enligt vissa uppgifter finns detta som tillval.
Hur bilen uppför sig i vinterklimat vågar jag inte sia om, men eftersom Kabe har ett finger med i den här husbilsprocessen, vore det inte alls förvånande om man lagt ner en del arbete på att anpassa plåtisen efter nordiska förhållanden.
Prislappen på vår provbil är 845 000 kr, vilket får betraktas som ett helt ok pris, med tanke på bilens fina chassi, trevliga planlösning och generösa utrustning.