Kabe är erkända för att bygga bra, välisolerade husbilar och husvagnar, anpassade för nordiska förhållanden – dvs året-runt-bruk. När Kabe 2019 presenterade nyheten att de skulle bygga en plåtis var det nästan som att svära i kyrkan, åtminstone bland de bokstavstrogna. Men Kabe som nogsamt följer utvecklingen, trender och strömningar på den europeiska husbilsmarknaden kunde bara bevittna att – efterfrågan på mindre husbilar och framför allt ombyggda skåpbilar/plåtisar ökade stort – och i övriga Europa nästan explosionsartat.
Ville man vara med i racet, så var det bara att haka på – annars hamnar man på efterkälken.
Kraven var inledningsvis skyhöga från Kabes ledning. Ska man bygga en plåtis, måste bilen vara exceptionell i sitt slag och av yppersta kvalitet, dvs premium, och innehålla alla delar och värdegrunder som är basen i företagets kunnande. I klartext betyder det ett ordentligt välbyggt och säkert chassi, en välisolerad bodel som klarar alla sorters väderförhållanden och som precis som det övriga husbilssortimentet, vara anpassad för nordiska förhållanden, dvs en bil att användas för året-runt-bruk.
Efter att ha synat marknaden i sömmarna fastnade man för Mercedes Benz, Sprinter. När detta väl var i hamn återstod det idoga arbetet med att isolera bort allt kallras som finns i skåpbilar och anpassa den till en smidig, komfortabel och välisolerad husbil i ett mindre format för att passa in på dess målgrupp och kundkategori.
Resultatet blev Kabe Van, anno 2019!
Jag har tidigare sett och klämt lite på den här bilen som presenterades på Elmia 2019, men av olika anledningar aldrig haft möjlighet att provköra förrän nu. Det första som slog mig, strax före premiärturen, var ekipagets höjd – 3 m! Den är ju superhög, muttrade jag för mig själv.
Kabes plåtis är byggd på MB Sprinter, den långa karossen – vilket innebär i det närmaste 7 meter lång, eller 6967 mm, för att vara mera exakt.
Det är alltså ingen av de där vanliga plåtisarna vars längder ofta är 5,99 m eller 6,36 m.
Jag tar plats på förarsidan och känner mig först lite småstressad, typ byggnadsarbetare på väg till jobbet. Efter justering av förarstolen (massa olika inställningar), ställt in ytterbackspeglarna och bekantat mig med alla reglage, automatväxeln, backkameran och den fantastiska infotainmentpanelen rullar jag snart iväg.
Wowkänslan infinner sig nästan direkt.
MB:s bilbyggarkonst, aktiva säkerhetssystem och dess värdegrunder behöver knappast någon närmare presentation. Påståendet om att här finns marknadens bästa och modernaste bilteknologi är ingen större överdrift. När det gäller smidighet, komfort, säkerhetsutrustning m.m. ligger man i framkant, så är det bara. Vilket också märks när man sitter bakom ratten.
Takhöjden är inget man märker av när man kör, även om det var mer eller mindre stiltje vid provkörningen. Bilen uppför sig som förväntat i kraftiga kurvtagningar, på backkrön, omkörningar o dyl. Känslan att sitta högt och bekvämt med god sikt och samtidigt köra en smidig husbil med personbilskänsla är riktigt häftigt.
Den är grymt skön att köra med utsökt komfort i framstolarna, som av någon anledning bara finns att tillgå i textil och i tre olika färger. Skinnklädsel erbjuds alltså inte. Förarstolen har tyvärr endast manuella inställningar (ingen el således). Men det spelar mindre roll. Man sitter som en kung och bilen väcker helt klart, ett visst habegär!
Är man redan trogen Kabeägare och van vid stora husbilar, men av olika skäl vill byta till något mindre och smidigare, så kan detta absolut vara ett intressant alternativ, vågar jag påstå!
Inredningen är snygg och elegant. Färgerna vitt, grått, beige harmoniserar väl tillsammans med snickerierna, lister, skåp och väggbeklädnad. Det är propert och stilrent. Riktigt hemtamt, rent av!
Planlösningen är annars traditionell, liknande det som finns i de flesta andra plåtisar, dvs till vänster om sidodörren finns köksenheten (med 2-lågig gasolhäll och diskho) med rejäla förvaringslådor och överskåp. Här finns en rak 2-sitssoffa (med slidefunktion och ställbart ryggläge för bättre sitt- och åkkomfort), justerbart soffbord med vinklad underbordskiva och svängbara stolar fram, som tyvärr är något knöliga att hantera. Svängspakarna sitter lite dumt till och är snårigt placerade. Litet minus här!
Hygienutrymmet är relativt stort med svängbart handfat/vikvägg för att ge plats åt duschen. Ett rejält kylskåp med frysfack är placerat i ståhöjd, är öppningsbart från två håll. I sovrummet finns två enkelbäddar som smidigt kan omvandlas till skön dubbelsäng. Sovrummet omges av överskåp på vardera sidor, vilket ger mycket plats till förvaring, både över och under sängarna.
På bakdörrarna, där det oftast är fönster på många plåtisar, har man här istället valt isolerade värmesidor för att eliminera kallras i bilen. Utöver garderob och rikligt med förvaringsutrymmen finns många smarta lösningar och finesser, som infällt insteg för att underlätta att komma upp i sängarna, värmekonvektorer vid insteg och i garage, platta med slidefunktion för att underlätta gasolbytena m.m.
Garaget är stort och rejält. Båda sängarna kan vikas upp (den ena elektriskt) för att ge plats för cyklar och annat skrymmande. Andra finesser är skjutbara lastöglor i golvet för säker förankring.
Utöver bilens fina körkomfort är det ändå isoleringen och anpassningen till våra nordiska förhållanden vintertid som gör att jag fastnar för Kabes plåtis. Här finns en mängd värmekonvektorer, såväl vid insteget och i garagaget, men också längs golv och fönster – för att eliminera såväl kondens som alla köldbryggor. Branschkollegor har även låtit testa bilen i köldkammare med mycket gott resultat. Ett testresultat som endast ett fåtal plåtisar, om ens någon på marknaden, på riktigt allvar kan mäta sig med. Så visst är detta en bil att köra året-runt-med.
Men smakar det, så kostar det.
Att hosta upp drygt en mille för en plåtis är för de allra flesta ganska maffigt, åtminstone om man är förstabilsköpare. Har man ändå bestämt sig, men önskar mer extrautrustning och annat godis, typ ännu större motor, framhjulsdrift eller 4-hjulsdrift, så sticker prislappen iväg, till drygt 1,3 mkr eller mer.
Text: Åke Johansson
Bildtexter:
Mercedes Benz Sprinter
Välisolerad (året-runt-bil)
Smidig, säker, lättkörd
Högt pris
Bökigt att svänga framstolarna
Upphängning/skiljevägg badrum
Märke: Kabe Van
Modell: 690 LB
Planlösning: Enkelsängar/dubbelsäng
Chassi: MB Sprinter, lång (6,90 m) med högtak
Motor: 4-cylindrig dieselmotor 163 hk, miljöklass Euro 6
Växellåda: 7-stegad automatlåda
L/B/H: 6967/2020/3050 mm
Totalvikt: 4100
Maxlast: 635 kg
Värmesystem: Alde Compact 3020, vattenburen golvvärme AGS II Pro, dubbelgolv och extra mycket konvektorer
Vattentankar: Färsk 90 L/grå 90 L
Bränsletank: 93 l
Bältesplatser: 4
Sovplatser: 4
Utrustning: ABS låsningsfria bromsar, ACC, airbags, alufälgar 16”, attention assist, autobroms, ESP, antisladd och antispinnsystem, lane departure varning, side wind assistent.
Grundpris: 1 060 000 kr