TEXT Anders Wallsten
NI SOM BESÖKTE fjolårets Elmiamässa såg troligtvis nya Novum där och då. Kanske blev ni också informerade om att den nya hus-bilsflottan ersätter Classicserien och att dess namn betyder ny på latin. De första kundexemplar kommer inom kort att rulla in hos återförsäljarna. Håll utkik, för den som väntar på något gott väntar aldrig för länge. Det som gjorde oss lite extra nyfiken är att de halvintegrerade crossovermodellerna 750 LGB, 750 LXL och 750 T kan beställas antingen som Light med totalvikt 3 500 kg eller som Heavy och då med totalvikt 4 500 kg. Bra om det är lite si och så med antalet bokstäver på körkortet. Vi valde att kika på den först-nämnda i ”lätt” version. En husbil som är försedd med höga lång-bäddar och ett rejält garage.
Givetvis är samarbetet mellan de tre premiumparterna KABE (bodelsbyggen), AL–KO (chassi) och Mercedes (själva bilen) en fullträff i sig. I varje fall för er husbilscampare som inte bara önskar det primära utan är lite mer livsnjutare och vill ha det där lilla extra. Nyckeln till framgång och själva grundbulten i en lyckad förändringsprocess är att vara lyhörd. Den småländska husvagns- och husbilstillverkaren läser ständigt av marknadens behov och önskemål. Alla signaler och synpunkter som de får från såväl återförsäljare som er slutkonsumenter snappas upp. Ni som är trogna campingfordonsanvändare och dessutom tycker något, är med andra ord med och utvecklar – även om ni själva kanske inte tror det.
SOM VI NÄMNDE tidigare är Novum husbilsserien som fasar ut Classic – det vill säga instegsmodellerna inom KABE:s husbils-segment. Likväl bör det understrykas att trion nya modeller står för all komforthög njutning som de rödvita husbilsentusiasterna är vana att ha vid sin sida. Värme och ventilation är i absolut världsklass. Den ljusa, öppna entrén – givetvis utrustad med bred entrédörr (Hartal Evolution), klädkrokar, konvektor, uppvärmt skoskåp och ett kraftigt handtag – är formidabel. Tar fram penna och anteckningsblock. Slår ned ändalykten i sittgruppen.
Testobjektet har grått sofftyg medan hyttstolarna (som inkluderar stolsvärme) har svart skinn (se bilden). Önskar ni likadan stil fast skinnsoffa? Det går att ordna via tillvalslistan till en kostnad av lite drygt 43 000 kronor. Det bör nämnas att det finns tre olika ty-per av tyg- respektive skinnklädsel. Pst! En detalj som garanterat kommer att uppskattas av dem som sitter ”bak” under längre färd är det utfällbara armstödet.
DEN INTERIÖRA designen är både varm och ombonad. Tycker per-sonligen att träkänslan i kombination med de mjuka linjerna är riktigt tilltalande. Även om många väljer att använda duschen på campingplatserna kan det ändå vara skönt att veta att samma typ av kroppslig tvättmöjlighet finns här. Vinkelköket är utmärkt, även om det är betydligt mindre än vi är vana vid i en KABE. Köks- enhetens utrustning består av gasolugn, mjuk stängningsfunktion på lådor/skåp, köksfläkt, källsorteringskärl, bra belysning och stor kyl med dubbelhängda dörrar. Då vi har med höga långbäddar att göra är garderob (inkluderar trådkorgar) och linneförråd placerade under sängarnas fotände. I avdelningen för nattbruk noterar vi bäddbreddningsfunktion, brandvarnare samt bra med plats för exempelvis bok, glasögon, mobiltelefon eller läsplatta. Om vi nu har lärt oss att Novum betyder ny på latin är det lika bra att ta in ipsum bonum också. Det betyder nämligen mycket bra.
Fotnot: Utöver testade modell finns Novum även som 750 LXL (fransk bädd, hygienutrymmet i fordonets akterparti) och 750 T (låga singelbäddar, fordonsbrett hygienutrymme längst bak). I Novum Heavy finns en manuellt nedfällbar taksäng över dinetten som tillval. Önskar ni en hopfällbar femte bältad sittplats, finns detta som tillval på LXL (Heavy).
Artikel ur Allt om Husvagn & Camping 5/2023