Vi lät provköra en av KABEs nyheter 2021
Snygg och sportig.
Inredningen i Nordic Oak är modern och fräsch. Skåp, lister och snickerierna matchar i ljusa färger matchar varandra fint med väggmatta och golvmatta.
Med nya halvintegrerade x-serien tar man ytterligare ett steg in i stjärnsegmentet.
Vi lät provköra en av Kabes nyheter 2021 – nya halvintegrerade crossovermodellen x780, 8,06 m lång, byggd på MB Sprinter och AL-KO-chassi. Modellen, den första med MB i sitt slag i segmentet, har ett vingslag på 2,45 meter (i likhet med stora Liners). Bredden innebär att boutrymmet känns stort och rejält. Den nya crossovern finns också i en större upplaga (X 880 med tandemhjul) men vi nöjde oss alltså med ”lillasystern”, som trots allt är en stor husbil.
Själva crossovermodellen (med elektrisk nedfällbar taksäng) är egentligen inte ny, den har funnits i flera år med Fiat och AL-KO-chassi som bas och varit av de populäraste i Kabes portfölj. Modellen med Fiat-chassi finns alltjämt kvar och betecknas numera Classic. Bygget på MB Sprinter är däremot helt nytt för i år. Inget ont om Fiat, men i MB-upplagan känns bilen ordentligt uppgraderad och modern, typ 2.0, om man så vill.
Intresset har varit stort sedan Kabe presenterade sitt nya modellprogram för 2021. Utöver Classic-modellerna 740, x740 och i740 som byggs på Fiat och AL-KO, har man nu i allt större utsträckning valt Mercedes Benz som bas. Det gäller allt från Kabe Van, modellserien Royal (crossover) samt helintegrerade Crown och lyxmodellen Imperial.
Med nya halvintegrerade x-serien tar man ytterligare ett steg in i stjärnsegmentet.
x780 finns i fyra olika planlösningar. LXL (fransk säng), LGB (långbäddar och garage), LT (långbäddar och stort badrum bak) och LQB (stor queensbädd).
Planlösningen i vår testbil x780 LXL, har fransk säng, badrum till höger om sängen och ett mindre garage. Är man i behov av ett större garage väljer man LGB-modellen.
Det har blivit ett antal provkörningar genom åren, allt från plåtisar och instegshusbilar till premiumsegment. Många modeller har etsat sig kvar i minnet med ett smackande leende, medan andra fallit bort i glömska.
När det gäller bedömning är det många olika parametrar att ta hänsyn till, allt från chassi och konstruktion, byggteknik, säkerhet, kvalitet, värme och isolering, teknisk utrustning, olika planlösningar, service och underhåll, prissättning, m.m.
Man måste i princip bo i bilen under en period för att kunna ge en mer samlad och trovärdig bedömning. Nu handlar det i stort sett om intryck.
När det gäller köregenskaperna blir det genast lite enklare. Fiat och många andra fina tillverkare må ursäkta, men skillnaden är påtaglig när man sätter sig tillrätta i en stor husbil med MB-stjärnan på ratten.
Vi lät testa vårt utvalda ekipage på såväl motorled och på riktigt snirkliga och guppiga vägar som omger Tenhultidyllen i Småland. I förarhytten och under provturen fanns Per Åkerblom från AL-KO med. Han är den som på AL-KO i Norden hanterar det mesta som har med husbilschassier och utrustning därtill att göra. För varje modell tas skräddarsydda chassier och olika fjädringsalternativ fram, för att uppnå säkra och bra köregenskaper med maximal komfort. Mercedes och AL-KO har jobbat tätt ihop hela vägen från idéstadie till körtester för att stämma av fram och bakfjädring optimalt redan i standardutförande. Tillsammans med Kabes breda och stabila sandwichbygge resulterar detta i ett lyckat äktenskap. En av förklaringarna är därtill bilens långa axelavstånd (4800 mm) och korta överhäng (2250 mm) vilket är unikt och överlägset alla konkurrenter.
För att på riktigt testa bilens köregenskaper uppmanades jag av bisittaren och kartläsare Åkerblom att ge full gas i kurvorna på de smala och slingriga smålandsvägarna. Så jag for fram som en biltjuv, med fyra och ett halvt-tonnaren, i näst intill rallyfart och bad till högre makter att inte få möte med en timmerbil. Det nästan åtta meter långa och två och en halv meter breda ekipaget låg hela tiden följsamt kvar som ett strykjärn på vägen. Trots hög fart över gupp och brunnslock var det körsäkert, krängningsfritt och behagligt från start till mål. Det blev en alldeles speciell körupplevelse och egentligen inte märkvärdigare än att köra en vanlig bekväm personbil.
I normala fall kör man ju inte husbil på det här sättet, sa jag till Per Åkerblom, som naturligtvis höll med, men som övertygade mig om att det här är ett bussäkert ekipage med enorma resurser och fantastiska köregenskaper.
Trots mångfalden husbilar på våra vägar är allvarliga olyckor i Sverige få. Förmodligen har det att göra med att husbilsresenärerna tar det mera varsamt i trafiken (och inte testar gränserna som undertecknad här låtit göra). När olyckan väl är framme blir följderna ofta katastrofala. Påbyggnadsskåpen på husbilarna är inte lika motståndskraftiga som exempelvis vans/plåtisar vid en kollision.
För att göra chassin bättre och konstruktionerna mer krocksäkra arbetar Kabe för passiv säkerhet, vilket innebär en stabilare kaross, med limmad konstruktion, förstärkningar på chassit, kraftigare infästning mot bildelen, bordskiva som fälls undan vid ev. kollision, stålram vid vattentank och batteri, ett krocksäkert kylskåp, airbag m.m.
Nya x780 med MB-grillen ger rent exteriört ett kaxigt och tufft intryck. Det är, i mitt tycke, en snygg bil, med en sportig design och fräck linjeföring på plåten.
Inredningen i Nordic Oak är modern och fräsch. Skåp, lister och snickerierna matchar i ljusa färger matchar varandra fint med väggmatta och golvmatta. Här finns ny fondfolie på instegsvägg, nya dyn- och textilkollektioner och ny sömnad på dynor i sittgruppen. Allt tillsammans skapar en harmonisk och fin ”hemma-hos-känsla”, i bilen utan prål, lyx och glam. Bara trivsamt!
I 2021-programmet har man också fått nya spotlights och stämningsbelysning i kök (vilken kan styras från panelen) tillsammans med läslampa med USB-laddning i sockeln, router och trådlös laddningsplatta för mobiltelefon.
Vardagsrummet i vår provbil består av en L-formad sittgrupp med slide-out-funktion för skönare sittkomfort. Med nedfällbara armstöd på soffan blir resan riktigt bekväm även för medföljande resenärer. Soffbordet är justerbart och vridbart. Mitt emot L-soffan finns en dinette med förvaring under och i ovanskåpet över densamma, finner vi ett dolt nedsänkbart TV-skåp anpassat för 24 tums skärm.
Köket är välutrustat med 3-lågig spishäll, diskho och ugn. Samtliga lådor i köksenheten är softclose och tillsammans med överskåpen är det gott om förvaring av husgeråd, torrvaror m.m. En stor kyl med frysfack, från Dometic, öppningsbart från båda hållen, är standard. Stor garderob, skofack och värmeskåp är annat som sticker ut i den här modellen.
Längst bak (till vänster) har vi en bred och bekväm dubbelsäng av franskt snitt! Till höger i sovrummet (med överskåp runt om) finns ett rejält badrum med toalett och handfat, med inbyggt badrumsskåp och dusch längst bak. Inredningsmässigt är det en tilltalande och trevlig planlösning.
Värmesystemet, Alde Compact 3020, med vattenburen golvvärme tillsammans med Kabes erkända och välisolerade husbilar innebär skön och fin åkkomfort för året-runt-bruk.
x780 har ett grundpris på 1 358 800 kr. Beroende på tillval och extrautrustning hamnar man nog runt 1,5 mkr.
Text: Åke Johansson
Bildtexter: se bilder!