KABEs nya Van har många av de unika fördelarna som du hittar i de större husbilarna i Travel Master-serierna. Här finns vattenburen golvvärme ända fram i hytten, toalett med dusch och riktigt bekväma sängar.
Totallängden är 690 centimeter och trots att måtten är betydligt mindre än i KABEs traditionella husbilar känns det oväntat rymligt för att vara en Van. Konceptet bygger på en Mercedes Sprinter med förhöjt tak och ståhöjden i bodelen är bekväma 196 centimeter, precis som i KABEs övriga husbilar.
– Vår ambition har varit att ta fram en högkvalitativ Van utan kompromisser. En bil som vänder sig till dem som vill ha en kompakt och smidig husbil utan att behöva avstå från KABEs komfort och bekvämligheter. Det tycker jag vi har lyckats med, konstaterar Tina Andersson, konstruktionschef på KABE.
Isoleringen har sprutats in i tak, väggar, balkar och vartenda hålrum bakom de inredda väggarna. Detta är en ny teknik där limbelagda små pelletskulor sprutas in med tryckluft och härdas till en hållbar fast isolering med 35-50 mm tjocklek. Tekniken säkerställer att risken för kalla zoner minimeras.
Golvet i karossen är isolerat med 10 mm cellplast för att isolera utrymmet mellan karossgolv och bodelsgolv. I det utrymmet placeras bl.a. vattentankar och vattenledningar som är väl skyddade mot frost. För att få ett behagligt klimat inne i bodelen finns ytterliggare ett golv (bodelsgolvet) som är isolerat med 25 mm Ecoprimisolering och vattenburen golvvärme.
- De flesta tillverkare nöjer sig med att bara klä balkarna, men då får du en bil som inte alls är rustad för vinterbruk och faktiskt inte tillräckligt bra för sommaren heller. Bodelens fönster har KABEs isolerade karmar. Bra isolering är viktigt både i kyla och värme.
– Sängarna kan bäddas ner över bilens hela bredd. Det går också att fälla upp båda eller bara den ena och få ett extra lastutrymme, utöver det som ryms under sängarna.
Bakom en jalusidörr finns det lilla badrummet med fönster och förvaringsskåp, här finns en svängbar mellanvägg med inbyggt handfat på ena sidan och dusch på den andra.
– Köksdelen är utrustad med tvålågig gasolspis och köksfläkt samt Dometics nya kompressorkyl med köldfack. Vi har inrett med rejäla lådor och överskåp. Förvaring är något som vi försökt prioritera, berättar Tina och visar garderoben där det finns plats att hänga kläderna.
Sittgruppen har två bekväma och skjutbara fåtöljer som kan användas som passagerarplatser under färd. Båda fåtöljerna har bälten och utrymmet kan breddas genom att den ena sittplatsen kan skjutas i sidled.
– Det går faktiskt att skapa en extra sängplats för ett barn genom att bädda ner sittguppen, påpekar Tina.
"Det mesta ingår i standardutrustningen, exempelvis multimediasystem med en stor touch-skärm, backkamera samt elstyrda och eluppvärmda backspeglar."
KABEs höga ambitioner i inredning och utrustning av bodelen följs upp av Mercedes-Benz. Det här är en bil som erbjuder komfort och körglädje på en riktigt hög nivå. Miljön i förarhytten är genomarbetad och du får en tydlig personbilskänsla när du slår dig ner i förarsätet.
Det mesta ingår i standardutrustningen, exempelvis multimediasystem med en stor touch-skärm, backkamera samt elstyrda och eluppvärmda backspeglar. Bilen har också flera moderna säkerhetssystem som dödavinkelvarnare, autobroms, och sidvindsstabilisering.
Bilen är bakhjulsdriven men går också att få med fyrhjulsdrift, förklarar Tina. Motorn är Mercedes 4-cylindriga dieselmotor på 163 hk, med miljöklass Euro-6.
– Det här är ett fordon som är riktigt trevligt att köra och som kan erbjuda en fullvärdig husbilsupplevelse, trots sina kompakta mått. Något som jag tror många har väntat på.
Standardutrustning, teknisk specifikation och fler bilder hittar du här.