KABE är världsledande på trafiksäkerhet inom segmentet passiv säkerhet för husbilar, det vill säga säkerhetssystem som syftar till att reducera risken för personskador om kollisionen inträffar. KABEs passiva säkerhet finns på både på halvintegrerade- och helintegrerade modeller. Aktiv säkerhet handlar om elektroniska system som är inbyggda i grundfordonet för att undvika krockar. Här är KABEs partner Mercedes-Benz pionjärer med bland annat airbag, ESP, autobroms, färdljusassistans och regnsensor. I år lanserar Mercedes en ny uppdaterad version av Sprinter-modellen, vilken KABE sedan år 2021 bygger alla sina helintegrerade husbilar på.
Här är några av KABEs styrkor inom passiv säkerhet:
Bordet kan fällas framåt (plockas bort på Van) för att ge mer utrymme mellan förarstolen och soffans passagerare och skapa en ännu tryggare färd.
Dinettoffan med två bältade platser har utrustats med en konstruktion som hindrar att dynan glider iväg vid en krock.
Krocksäkrat kylskåp med stålbalk (vissa kritiska modeller beroende på kylskåpets placering).
Bodelens batteri är förankrat i en stabil stålram som håller det på plats även i händelse av en kollision.
Inuti dinettsoffan finns en förstärkt metallram som förhindrar att soffan kollapsar vid en eventuell kollision. Metallramen håller också vattentanken på plats och hela soffan har integrerats med vattentankens stativ som är fast förankrat i golvet.
Nya Mercedes Sprinter har tio avancerade säkerhetssystem. Flera av dessa har inte varit tillgängliga på helintegrerade modeller förrän nu, till exempel Active Lane Keeping Assist som hjälper till att hålla bilen i rätt körbana.
– Dessa system möjliggörs av MP-kameran som är installerad ovanpå instrumentpanelen mot framrutan. Den inhämtar en mängd information från omgivningen, läser av skyltar och känner av potentiella hot, förklarar Mikael Blomqvist, vd KABE.
Crosswind Assist, som förebygger sidvindar, och Tire Pressure Monitoring, som övervakar däcktrycket, finns numera också på helintegrerade husbilar.
Mercedes-Benz Sprinter utökar nu sitt försprång gentemot konkurrenterna, särskilt när det gäller helintegrerade husbilar.
– År 2026 träder nya regler för husbilar i kraft, den så kallade GSR2-standarden. Mercedes tar höjd för detta och säkerställer att deras modeller uppfyller kraven redan nu, säger Mikael Blomqvist.
Nya Mercedes Sprinter har uppdaterade versioner av alla sina säkerhetssystem. Senaste versionen av den aktiva bromsassistenten varnar för mötande eller korsande trafik i upp till 70 km/tim och kan själv utföra undanmanövrer i hastigheter i upp till 40 km/tim. Den radarbaserade adaptiva farthållaren Distronic anpassar nu farten automatiskt även i till exempel rondeller och motorvägsavfarter. Nya Sprinter har också senaste versionen av det röststyrda infotainmentsystemet MBUX med 10,25 tums touchskärm.
Nya Classic serien är tillbaka bättre än någonsin årsmodell 2025. KABE tummar inte på säkerheten i Classic serien som och har samma höga passiva säkerhet.
När det gäller den aktiva säkerheten på Fiat bildel kan Classic beställas med ett Säkerhetspaket som innefattar adaptiv farthållare, trötthetsvarnare, färdljusassistent, trafikskyltsavläsning, regn- och skymningsassistent, körfältscentrering, intelligent speed assist och autonom nödbroms.
2023 utförde KABE ett krocksäkerhetstest av passagrarsoffan på en KABE Novum. Testet utfördes med full vattentank på 90 kilo och två testdockor på 80 kilo vardera.
Testet spelades in med fem höghastighetskameror som visade att soffkonstruktionen tål belastningen och att testdockorna hålls tillbaka. Metallstommen blir lätt böjd och den bärande träkonstruktionen står emot kraften så att testdockorna inte dyker ner under bältena. Den fyllda vattentanken stannar på sin plats.